4 en 5 Mei

In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt alle burgers en militairen van het Koninkrijk der Nederlanden, die waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940) in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

In Oud-Beijerland is er altijd eerst een plechtigheid bij het Joods monument (Am j'Israel Chai) op de Havendam ter herdenking van de Joden die uit Oud-Beijerland zijn weggevoerd en omgekomen.
Er wordt een aantal toespraken gehouden en schoolkinderen dragen een gedicht voor. Daarnaast wordt Hatikwa (lied van de Hoop, het Israëlische volkslied) gespeeld. De tekst hiervan is:

Hatikwa (lied van de Hoop, Israëlisch volkslied)

Zolang diep in het hart de Joodse ziel nog leeft
en een oog naar het Oosten uitkijkt naar Zion,
is onze hoop nog niet vervlogen,
de hoop van tweeduizend jaar,
om als een vrij volk in ons land te leven:
het land van Zion en Jeruzalem

De slachtoffers worden herdacht met de gebeden Jizkor en Kaddish. Na 1 minuut stilte vindt de bloem- en kranslegging plaats en geheel volgens de Joodse traditie wordt er een boompje geplant en het Wilhelmus gezongen.

Aansluitend volgt er een stille tocht naar het monument "VRIJ" in het park "De Laning". Ook hier is een plechtige herdenking met toespraken van de burgemeester en de voorzitter van de Oranjevereniging, muziek en bloem- en kranslegging. Om 20.00 uur zijn we met elkaar 2 minuten stil ter nagedachtenis aan de slachtoffers die tijdens en na de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen bij oorlogen en vredesmissies. Hier ook lezen schoolkinderen weer een gedicht voor.
Ter afsluiting wordt het bevrijdingsvuur ontstoken.

Deze plechtigheid en kranslegging worden door de Oranjevereniging Prinses Juliana begeleid.