Nieuwe gedenkplaat bij Monument VRIJ

Degenen die regelmatig in het Laningpark wandelen hebben het natuurlijk al gezien, dat de gedenkplaat bij het monument ‘VRIJ’ in het Laningpark onlangs geheel is vernieuwd.
De gedenkplaat is mede op verzoek van de Oud-Beijerlandse Oranjevereniging ‘Prinses Juliana’ en de veteranen gewijzigd. De bedoeling was te komen tot een ‘totaal herdenkingsmonument’ inclusief de Indiëherdenking.
De jaarlijkse stille tocht op 4 mei is niet alleen bedoeld voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar ook voor de veteranen. De wens is om alle herdenkingen mogelijk te maken bij één monument, ook met het oog op de toekomst. Bovendien is er dit jaar sprake van een speciale herdenking omdat het 65 jaar geleden is dat ons land is bevrijd. De gedachte achter de nieuwe gedenkplaat sluit prima aan bij de wens van de Nederlandse overheid om de veteranen (meer) te betrekken bij de jaarlijkse dodenherdenking op 4 mei.
Beeldend kunstenaar Ingrid Kruit ziet de V, die op verzoek van de veteranen op de gedenkplaat is aangebracht, zoals zij het kunstwerk VRIJ bedoeld heeft. “VRIJ was en is voor iedereen en universeel.”

mei 2010