Namenwand Joods monument

Een lang gekoesterde wens van velen ging op 8 juli 2014 in vervulling: uitbreiding van het Joods monument aan de Havendam in Oud-Beijerland met een namenwand waarop alle namen en leeftijden staan van de Joodse inwoners van Oud-Beijerland die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en omgebracht in concentratiekampen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de leden van de Joodse Gemeenschap binnen de gemeente Oud-Beijerland door de bezetters weggevoerd. Van de 39 Joodse inwoners die Oud-Beijerland toen telde, zijn er 32 weggevoerd en 31 om het leven gebracht in de concentratiekampen.
Ter nagedachtenis aan deze Joodse inwoners werd in 1987 op verzoek van de inwoners van Oud-Beijerland, en in opdracht van Oranjevereniging Prinses Juliana, een herdenkingsmonument gerealiseerd in het centrum, vlakbij de plaats waar de Joodse inwoners destijds in de tram zijn gestapt; ze werden uitgezwaaid met een ‘tot ziens’ en niemand besefte op dat moment dat ze nooit mee zouden terugkeren.
Het monument is ontworpen door de Joodse kunstenares Marga Vogel.
Op 29 oktober 1987 werd dit gedenkteken officieel, met instemming van het Rabbinaat en in aanwezigheid van vele prominente Joodse mensen, onthuld.

In de gemeente Oud-Beijerland zijn er op dit moment nog maar enkele mensen die kunnen vertellen wie er nu precies zijn weggevoerd en hoe de onderlinge familierelaties waren.
Al geruime tijd leefde onder de plaatselijke bevolking de wens het gedenkteken uit te breiden met een namenwand. Bovendien vindt een groot gedeelte van de bevolking het van groot belang dat deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis van onze gemeente niet vergeten mag worden.

Ook de Oranjeverenging vindt het belangrijk dat de namen van deze mensen, die ieder jaar op 4 mei worden genoemd tijdens de Dodenherdenking, nu ook permanent zichtbaar en aanwezig zijn in Oud-Beijerland op de plek waar het hoort.

De nu toegevoegde naamplaat is blauw, de letters wit de extra regel er boven rood.
De kleuren van zowel de Nederlandse vlag als die van de staat Israël. Rood wit blauw en blauw wit
De nu toegevoegde naamplaat heeft als kopregel:
“Herinneren brengt verlossing”....